Saturday, July 27, 2024

Branding og marketing

Få mere ud af Analytics – brug af GOALS og CONVERSIONS

Ja, vi afbryder lige strømmen af madrelaterede billeder og bringer et serviceindlæg, der viser dig, hvordan du får mere ud af Google Analytics.
Jer, der ikke bruger Analytics, bruger et andet program end Analytics eller bare generelt ikke er interesseret i at jeres blog snakker sammen med Analytics, kan nøjes med at lade dette fise ind i det ene øre og ud af det andet. Det er helt op til jer.

Siden jeg startede på nyt job, har jeg lært et par tricks. Og siden jeg også er ramt af marketing-paradigmet på min egen blog, har jeg før skrevet om marketing i blog-øjemed. For noget tid siden lærte jeg et lille trick, som også kan være ganske nyttigt hvis man som jeg går op i at holde øje med performance på bloggen.

Hvad kan du bruge det til?
De fleste bloggere synes det er ganske underholdende at tjekke hvilke kilder trafikken kommer fra – og hvilke søgeord de besøgende har brugt, men du kan bruge en af Analytics’ undervurderede features til at se, hvor god din blog rent faktisk er – fx ved at holde øje med, hvor mange der klikker på dine Twitter-ikoner eller skriver sig op til dit RSS-feed.

For mit vedkommende har det været skægt at lege med de nye redskaber og det tænkte jeg, at jeg ville dele med jer. Jeg skal dertil sige, at min egen Analytics’s set-up er engelsk og at jeg bruger den re-designede udgave af programmet med et lidt andet interface end den gamle.

Sådan opsætter du GOALS og CONVERSIONS i Google Analytics.
Har du sat din blog op med fx Feedburner, er det nemt at gøre det her – men alle webadresser kan bruges, så længe de har . Du kan se her, hvordan du sætter et feed op i Feedburner – eller se en video. Har du et feed i Feedburner, vil det se således ud, når folk klikker på det lille orange ikon på din blog:

RSS-feed symboliseres af den lille orange radiosignal-knap, der sørger for at du får de nyeste nyheder ind i din Google Feed Reader. Det er det samme der sker, når du skriver dig op som fast læser på Blogger-blogs.
Feedet er af typen “Atom” og det du skal vælge, hvis du bruger Googles egen type RSS-knap

Oppe i URL’en, sidder feed-adressen, en speciel adresse, der fortæller søgemaskiner og fx Googles feedlæser, at dette er en strøm af nyheder. URL’en – eller feedet – er af typen “ATOM” og er den du skal vælge, hvis du bruger Googles egen RSS-knap:

Kilde: Klidmoster.dk

Hvor mange skriver sig op til dine blogposts via denne nyhedsmetode? Det er en god indikation af, om din blog er værd at læse. No offense – jeg taler i generelle marketing-termer her 😉
Og hvordan holder du øje med det?
Udover at Feedburner har sin egen statistik over, hvor mange der ialt er ‘subscribers’ – så kan du med Google Analytics holde øje med, hvordan dette udvikler sig måned for måned ved hjælp af GOALS:

Gå til Admin-fanen i Analytics:

Dette er den re-designede udgave af Analytics

Her kan du se fanen “GOALS” som nummer 2 – og at jeg allerede har sat 1 mål op, nemlig “Sign up for RSS”. Det er vigtigt at navngive sine mål med noget sigende, så man ved, hvad fa.. i hede hule osv. man har lavet når man en sen aftentime skal ind og rette i sagerne… hvis man altså skal det 😉

Nå, hvis vi nu leger at jeg har fået slettet mit “GOAL” og skal sætte det op igen, så klikker jeg på et nyt GOAL – eller bare “Goal (set 2)” og så gør du følgende:

1. Kald dit GOAL med et godt og beskrivende navn
2. Marker boksen “Active” (det er jo ikke dødt – det er først når du ikke vil have subscribers at du fjerner RSS-knappen)
3. Vælg “URL Destination” som “Goal type”.
4. Gå ind på din blog og klik på din RSS-knap (se ovenfor) – (husk at vælge ATOM-typen på Bloggers egne knapper som vist ovenfor) og kopier den webadresse du bliver præsenteret for på den nye fane i browseren.
5. Vælg “Exact match”

Goal value: Dette er kun relevant hvis du sælger noget online. Som det er med en madblog, har jeg svært ved at se, hvordan man kan gøre et mål op i værdi. Skal det være antal tærter eller blommer eller???! Nej, lad den være fri – men jeg tog den med fordi du garanteret undrede dig over, hvad det gik ud på 😉

Når dit GOAL er sat op, så skal du gemme det og så er det bare at læne sig tilbage og vente.
Når der er gået fx en måned, så gå ind i Analytics og kig under CONTENT:

Herefter vil Google Analytics vise, hvor mange besøg du har fået via dit feed.

Her kan du se, hvor mange besøg du har fået fra modtagere af dit feed. Men vil du se, hvor mange konverteringer du har fået – altså, hvor mange der har skrevet sig op til dit feed, skal du ind under denne menu:

Her kan du se, hvor mange der har skrevet sig op – i mit tilfælde ikke en klejne… Men nu kan jeg holde øje med den!

Når du har leget lidt med disse features, kan du sikkert se mulighederne. Fx – hvor mange tjekker en bestemt URL ud (fx en særlig god blogpost du har skrevet) – eller hvor mange klikker sig ind på din Twitter-profil og whatever not. Det er skidesjovt, når man først er kommet igang. Og ja, det her er lidt nørdet – men Google er din bedste ven, hvis du bliver rigtig teknisk 😉

NOTER:
Sproget i min udgave af Analytics er sat til at være engelsk. På dansk hedder “Conversions” “Konverteringer” og GOALS hedder “Mål”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Download blocked.