Monday, September 20, 2021

Desserter, Frugt, Mælkefri dessert

Nicecream: Mælkefri is til mælkeallergikere

Oh my god.
Oh my god.

Det er simpelthen ikke til at fatte, at jeg ikke har prøvet det her trick før…….

NICECREAM!!!

– AKA mælkefri IS – med (næsten) samme konsistens som rigtig is!!!

Takket være den totalt sexede app “Foodgawker” har jeg pludselig fået en hel ny, mælkefri baggård at lege i. Masser af opskrifterne er nemlig med vegansk islæt – og veganere spiser ikke mælkeprodukter. Så når veganere føler trang til noget sødt, så laver de sådan en omgang her:

Og næsten kun med en eneste ingrediens – udover lidt (soja/ris)mælk – nemlig BANAN!
Opskriften fandt jeg blandet andet her.

Hvordan laver man nicecream til en is-hungrende mælkeallergiker?

Man tager 1½ frossen banan fra fryseren:

Og den skærer man så i små skiver – mest for stavblenderens skyld. Selvom sådan en lille Bamix-fætter er kraftig, så kan den altså ikke klare hele bananer. Ikke min ihvertfald.

Til “ismassen” tilsatte jeg lidt plantemælk og en sjat vaniljesukker – velsagtens en 1½ tsk eller noget. I køleskabet fandt jeg resterne af et chokoladehjerte fra Magasin, som blev hakket og tilsat, da portionen var halvt færdigblendet.

Og ud af det kom så:

Da jeg satte tænderne i det her snask, kunne jeg ikke lade være med at sukke dybt. Det var NÆSTEN ligesom det man kender som soft-ice. Konsistensen var ihvertfald meget derefter.

Smager det af banan?

Ja. Det gør den. Af meget kold banan. Har dine bananer været meget modne, da du frøs dem (som mine var) – så kan du især smage det. Men med en almindeligt moden banan, en sjat honning eller peanutbutter, lidt jordbærsaft evt. … Så er der fandme ikke et øje tørt, siger jeg bare. Jeg tilsatte undervejs i ædningen, lidt almindeligt O’boy cacaopulver, men man kan også tilsætte rigtig kakao under tilberedningen og dermed få kakao-is, der minder så meget chokoladeis, at med en tilpas mængde sukker og kakao kan få en dessert, der smager som rigtig chokoladeis. Hint: Det er en del sukker og kakao + vanilje 😉
Men altså… der er faktisk rige muligheder for at eksperimentere her. Kan det blive meget bedre?

Ja.
Det bedste er faktisk, at du kan lave denne her is, fryse den ned og herefter tage den op den dag du skal bruge den. Så det er muligt at lave den i forvejen, hvis du skal have gæster og ikke lige orker at stå med blenderstaven i gang hele aftenen.

Og så feder den ikke ret meget… Ihvertfald i forhold til almindelig is på sojabase – eller almindelig flødeis.
Det er da WIN-WIN i den pureste form!!!

Det værste?
Du har lyst til en portion til, ikke ret lang tid efter du har spist den. Men igen – du kan jo sagtens spise det til morgenmad. Det er jo bare bananer…. 😛

Se i øvrigt mine øvrige posts om mælkefri is herunder:

Mælkefri jordbæris
Jordbæris 2
Ismaskinen til nicecream-elskere

Pin It

4 thoughts on “Nicecream: Mælkefri is til mælkeallergikere

  1. Jeg kan forestille mig hvor fedt det må være at gøre sådan en opdagelse – jeg får helt lyst til at prøve selv (har faktisk gjort noget lignende fornylig med almindelig mælk – men mine bananer var godt nok meget bananagtige, så en anden gang skal de være lige knap så modne).

    Kender du i øvrigt siden http://chocolatecoveredkatie.com/? Hun laver desserter – som i hele tiden. Og det hele er vegansk, så ingen mælkeprodukter. Jeg tror lige den er noget for dig 🙂

  2. Piske: Jah den er!
    Hvad jeg foretrækker…? Hm, det kommer nok an på formålet!
    Neutral sojamælk er bedst til bechamelsovs, mens vaniljesojamælk er god til varm kakao.

    Til gengæld er rismælk bedst i drinks – fx med kahlua – da det ikke skiller.

    I hvilken forbindelse tænker du specielt? 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *